Sommarfiske i solsken

Trots det vädret som varit så har vi lyckats undvika spöregn och hård blåst, och istället tajmat in de få fina dagar som juli och augusti hittills bjudit på. Fisket…

Pangfiske på Vänern!

När jag tittade på väderleksrapporten tidigt i veckan såg fredagen lovande ut med svaga vinder, men kyligt! -7 under morgonen i Mellerud och vi diskuterade om det fick bli jakt…

Kallvattensgös!

Vintern började kanon med kyla och is på småsjöarna. Nya isfiskeprylar inhandlades i överflöd och säsongen mjukstartade med lite regnbåge. Sen gick det tyvärr utför och mildvädret smög sig in.…

Bleke och flötestrolling

Flötestrolling är en av mina absoluta favoritmetoder, särskilt på hösten. Lugnt vatten är inte nödvändigt men en stor bonus. Känslan när flöten och paravaner bryter spegeln och plötsligt dyker är…

PB och Guidning

Förra veckan skulle jag och Björn ut i varsin båt och köra flötestrolling på Mjörn, favoritmetoden under hösten. Kvällen innan kom jag på att jag hade möte i plugget på…

Höstfisket är igång!

Då har sommaren gått över till höst med kyliga nätter och pigga abborrar. Personligen brukar jag trappa ner på gösfiske nu, även om det går utmärkt att fånga dem fortfarande,…

Spinnfiskerally!

Vi har verkligen blivit bjudna på fint väder det senaste och med värmen kommer spinnfisket igång på allvar. Gårdagens schema bestod av borrefiske för återkommande kunder och klockan 05:30 gled…

Satsning på Sarv

I början av Maj stack jag och Johnny Priore iväg på sarvsafari! Tanken var att testa ett för oss nytt och mycket utmanande vatten. För min de handlade det även…

Värmlandsresan

För två år sedan åkte jag och Björn upp till Värmland för att trolla efter öring och röding under två dagar. Fisket var relativt trögt men vi lyckades knäcka koden…

Trollsk gösmorgon!

Planerade vertikalfisken innebär alltid en viss nervositet då vädret är så avgörande för gästernas upplevelse och min möjlighet att leverera. Väderprognosen kollas av morgon, middag, kväll under en vecka innan…

Kanadajakt!

Strax innan sommaren bestämde jag mig för att fiska kanadaröding. Bara sådär. Jag får såna ryck ibland när jag känner att jag behöver en ny utmaning. Sambon lät sig övertalas…

Magiskt sommarfiske

Sommaren började inte alls bra för min del. Jag åkte på en riktigt krånglig infektion, och korkad som man är så väntade jag i tre veckor innan första besöket på…

Spinnfiskesuccé

Återigen vankades det en härlig dag på Mjörn med kunder i båten. Frukosten dukades fram redan innan klockan skulle ringa vid 04:30 och två timmar därefter gled jag ut på…

Huggperiod räddade dagen

Igår ringde klockan osedvanligt tidigt. 04:15 lämnade jag Gbg för att förbereda dagens guidning på Mjörn. Vertikal stod på schemat som primär metod, men då väderprognosen tydde på mycket hård…

Pappa bänder Vänerngris

Efter tidiga rapporter om bra gäddfiske i Vänern beslöt jag mig för att glömma lax för stunden och dedikera ett trollingpass efter turbogurkor. Min plan var egentligen att köra igång…

PB på Pimpelgädda!

Januari var inte min månad. Det tog nästan en vecka efter Vänernpasset innan jag var människa igen och direkt därefter åkte jag på årets mancold. Lyckligtvis överlevde jag, men hela…

Fantastiskt lakefiske!

December är för mig en slags mellanperiod. Gäddfisket kan vara hett, men abborre och gös ger jag upp redan i oktober. Trollingfisket efter prickigt ligger mig nu varmt om hjärtat…

11,3 kg Vänernlax

Det senaste året har jag följt väderprognosen slaviskt. Vänern och Vättern kan vara elaka även för riktiga trollingbåtar och det krävs en prognos om max 2-4 sekundmeter för att jag…